Erti Penilaian

     Cuaca hari ni tak mengizinkan aku ke luar lepak ngan kawan2,ermmm....BORING!!!!,tak tau pe yang nak diisi untuk habiskan mase malam ni...susah nak b'cakap bile org ngah bercakap ni!!ha3 (x pasal2).Ngah dok termenung depan pc ni,tiba2 lak t'pk pasal 'MANUSIA'...korang manusia,aku pun manusia...tp serupa ke cara hidup & penilaian  kita??
     Sesetengah orang yang ada pada masa sekarang mungkin hanya menilai dari luaran je..contohnye sekarang ni..Mesti korang tertanya pe yang aku merepek ni kan??huhu...Lek r...aku cuma teringin nak rasa pe yang setiap manusia pk & cara hidup manusia yang seperti aku ni...Bila kita nampak 'Pengemis',mungkin ngan spontannya kita nak elak dari diorang,sebab diorang kotor,busuk & mcm2 g andaiankan...kadang2 aku cuba letakkan diri sebagai pengemis supaya aku boleh rasa perasaan bila minta sedekah,perasaan bila tidur kat atas lantai,perasaan dihina...mesti sedihkan ???Rasanya,diorang pun x minta jadi mmcm tu..mungkin nasib diorang kot...hehe ..NO KOMEN....
    Zaman sekarang ni zaman 'DUIT',ada duit ada kuasa,lau 0 sen tu paham2 la k...ahem...Bila kita senang semuanya datang,tak kira la kawan,family,semuanya sayang kat kita,tapi bila jatuh miskin,huh!semua yang dekat tadi hilang ntah ke mana,sampai bayang pun tak nampak!!! Apa pula perasaannya bila kita hidup senang?Mewah?Camne pulak cara hidup kita??Mungkinkah kita sombong,bongkak @ riak ngan rezeki yang diberi???Apa pandangan kita terhadap orang miskin,selekeh,kotor @ hodoh??
    Setiap Manusia ada pandangan masing2,pada aku rasanya kita takde hak nak menilai seseorang hanyalah dari luaran...Semua yang dilihat tak semestinya benar,tak semestinya tepat!!Biarlah kita menilai diri sendiri sebelum menilai orang lain...

No comments:

Post a Comment